У пошуках блакитних океанів або бізнес література, що змушує думати

Привіт! Сьогодні моя стаття буде стосуватися бізнесу та розвитку стратегії довготривалого успіху компанії чи проекту. Так вже склалося, що ми живемо в час великих змін. На наших очах відбуваються не тільки економічні кризи, а і дива та економічні сюрпризи.

Чи задумувалися ви колись, чому вам подобається та чи інакша компанія? Чи ніколи ви не хотіли зазирнути на кілька років назад і побачити з чого починалися такі гіганти як Amazon.com, General Electric, Ford (про якого ми вже говорили в огляді книги її засновника) чи той самий Apple? Адже стовідсотково зараз, в наш час є такі компанії, які скоро перевернуть світ своїми ідеями, інноваціями і прогресом.

Мене завжди цікавили такі теми, бо коли йдеться про крутих людей, зазвичай йде мова про силу волі, здатність і бажання вчитися, розвиток в правильному напрямку тощо. Коли ж ми говоримо про бізнес, то тут вже більше про стратегії, про правильні і неправильні рішення, про тактичні перемоги і глобальні провали, про помилки і перемоги, про інновації… Тобто погляд більше глобальний і мені це подобається:)

Ви ніколи не помічали, що читаючи бізнес-книги, з кожної сторінки просочується шалений ритм. Ти читаєш і розумієш ту сильну атмосферу відповідальності, сміливості, азартності подекуди, дух конкуренції, кредо розвитку…. Якщо коротко, то мене це надихає і я думаю, що такі книги допомагають розширювати мислення і думати більш стратегічно не тільки підприємцям.

Так от, сьогодні ми поговоримо про книгу В. Чан Кіма та Рене Моборна “Стратегія блакитного океану” (паперова>>>). Книга досить відома і має відмітку ‘business must read’.  Говориться в ній про те, “як створити безхмарний ринковий простір і позбутися конкуренції”. Так кажуть автори.

Я би додала, що тут йдеться про те, як вийти з колії однотипного мислення і розширити межі встановленого стандарту.  Насправді це питання актуальне не тільки в бізнесі, а і в житті. Адже думати широко, креативно, нешаблонно цінно завжди, приймаючи життєві рішення наприклад.

Тому я би радила цю книгу не тільки власниками бізнесу. Якщо  у вас є мрія реалізувати проект, створити щось, долучитися до чого реального, розвиватися професійно, запровадити інновацію в офісі чи навіть вдома – то в цій книзі ви почерпнете багато цікавого.

Але є і мінуси, про які я хочу написати на початку. Не знаю як кому, а переклад мене розчарував. Я вам вже казала, що незважаючи на те, що працюю я англійською мовою, читати українською мені значно приємніше. Саме тому усі книги, що є в перекладі – я читаю українською. І до цього моменту я не відчувала ніякого дискомфорту щодо цього питання, проте мушу зазначити, що переклад цієї книги дуже дивний. Деякі речення доводилося читати кілька разів, щоб дійти до суті через незрозумілі слова типу: приступні ціни, укшталтувати пропозицію, приступні продукти і тд.

Очевидні плюси цієї книги: 

  • Реальні приклади, що допомагають зрозуміти питання і логіку
  • Завершеність. Як на мене, то прочитання книги може бути достатньо, щоб почати реалізовувати цю ідею в життя на реальному бізнесу чи проекті
  • Глибина. Автор копає глибоко, показує усі етапи розвитку деяких компаній, а не тільки успішні піки.

Як виявляється, створити блакитний океан – це тільки початок. Як тільки, копіюючи вашу ідею, конкуренти почнуть проникати в нього, він перетвориться на червоний. Тому потрібно іти на випередження. 

Очевидні мінуси як на мене це:

  • Мова досить складна і закручена. Не виключаю, що це наслідки перекладу, але факт є фактом.
  • Подекуди я спостерігала зайву деталізацію, але це звісно залежить від читача.

Розкажу трохи про зміст, хоча відразу хочу попередити, що з таких книжок дуже важко виокремити якусь цитату:) Треба цілий розділ, щоб передати думку.

Почнемо з того, що ж таке блакитний океан

Якщо коротко, то автор поділяє ринок з його гравцями на дві категорії: червоний океан та блакитний океан.

Червоний океан характеризується великою кількістю гравців, більш-менш стандартизованим продуктом і, відповідно, високою конкуренцією, що змушує грати за визначеними правилами. Якщо взяти український ринок, то гарним прикладом є аптеки чи продуктові магазини, які всі дуже схожі між собою; або наприклад служби таксі, які як на мене різняться тільки цінами і швидкістю подачі машини; поліграфії, що пропонують однаковий спектр послуг; магазини одягу в шопінг-центрах, фабрики шкарпеток, найпопулярніший колір яких – чорний:))) … Тобто це ті компанії, які можуть конкурувати в більшості або цінами, або короткостроковими пропозиціями. Глобально, в наших головах вони зливаються в одну масу і не різняться майже нічим.

Блакитний океан – це ринковий простір, в який компанія може потрапити (створивши його) за умови забезпечення виняткової цінності для клієнта, розширивши межі та поняття ринку. Оскільки цінність виняткова – то конкурувати з такою компанією дуже важко і рівень конкуренції тут дуже низький або його взагалі немає. Чудовим прикладом є Нова Пошта, яка побачила незадоволений попит в дешевій швидкій доставці і погану пропозицію Укрпошти та створила нову послугу на українському ринку. Ми зараз не можемо уявити свого життя без Нової Пошти, а ще 5-ть коків тому її не було:) Або Книгарня Є, яка побачила, що ніша книгарень україномовних книжок вільна і створили велика мережу привабливих і привітних книгарень по всій Україні. Ще класний приклад сервіс Кабанчик, який створив по суті новий ринок, що не існував до цього.

Ось гарна витяжка ідеї блакитного океану з Harvard Business Review в перекладі з посиланням на джерело.


Скажу секрет, що для мене найцікавішими були останні 50 сторінок книги – Додатки. Там автор висвітлює нариси про історичні моделі створення блакитного океану, пише про новації цінності та її ринкову динаміку.

Якщо ви раптом подумали, що ви все зрозуміли і читати книгу може вже і не треба, то ось вам цілий список помилкових уявлень цієї стратегії

Пастки червоного океану або неправильні розуміння стратегії блакитного океану

  1. Блакитний океан являє собою підхід, орієнтований на клієнта => НІ
  2. Заради створення блакитного океану потрібно виходити за межі своєї діяльності =>НІ
  3. Ця стратегія полягаю у створенні нових технологій => НІ
  4. Ви мусите бути першим на ринку, щоб створити блакитний океан => НІ
  5. Стратегія блакитного океану = стратегії низьких витрат => НІ
  6. Блакитний океан = новація => НІ
  7. Ця стратегія є теорією маркетингу чи нішовою стратегією =>НІ
  8. Стратегія блакитного океану розглядає конкуренцію як негативне явище => НІ
  9. Що це те саме, що креативна деструкція чи витіснення => НІ

Ось тут можна безкоштовно прочитати уривки з книги онлайн>>> Гляньте, перед тим, як купляти.

А ви любите читати бізнес літературу? Яка ваша улюблена книга в цьому сегменті? 

Долучайтеся у  Спільноту Натхнення, де зможете знайти більше free роздруківок та майстер-класів для розвитку та здійснення мети!

Напиши, якщо тобі відгукнулося

Leave a Reply

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
Facebook
Facebook
Instagram
telegram